Autisme is moeilijker te begrijpen dan welke andere stoornis of aandoening dan ook. Om autisme te kunnen begrijpen zal duidelijk moeten worden wat de reden van het gedrag is.
Iemand met autisme ontwikkeld zich zowel versneld (gericht op voorwerpen) als vertraagd (gericht op mensen). Dit heeft tot gevolg dat iemand met autisme vele verschillende leeftijden in zich kan hebben. Deze andere ontwikkeling, tov van mensen zonder autisme waarbij leeftijdsontwikkeling op verschillende gebieden meer gelijk loopt, wordt Mental Age Spectrum within one person genoemd.

De uitkomst van een psychologisch onderzoek, bij mensen met autisme, is veelal een disharmonisch intelligentieprofiel. Meest bekend is een significant verschil tussen verbaal en performaal.
Vanuit de theorie van vertraagde & versnelde ontwikkeling bij autisme betekent dit dat iemand met autisme bijvoorbeeld motorisch een leeftijdspassende ontwikkeling heeft en sociaal gezien achterloopt op zijn of haar leeftijdsgenoten.

Een veelheid aan onderwerpen zit bij mensen met autisme vast aan een scala mentale leeftijden. Iemand van twee├źntwintig met autisme kan een kennis over natuurkunde hebben op academisch niveau terwijl zijn vaardigheid, inzicht op time management vergelijkbaar is met een vijfjarige. Of een treinen, railinfra kennis vergelijkbaar met iemand die al veertig jaar bij Pro-rail werkt en daar tegenover speelt wat meer past bij een kind van acht.

Dit is wat voor buitenstaanders autisme zo moeilijk maakt autisme te begrijpen.
In mijn begeleiding zoek en kijk ik naar de mentale leeftijd, van mijn cli├źnt, met betrekking tot een onderwerp en sluit daarop aan.