Alle schaapjes heb je intussen al wel honderd keer geteld. De Warme melk, kruik of douche voordat je naar bed gaat… niks lijkt je te helpen eens normaal inslaap te vallen,

Bovenop al je inspanningen, trainingen en behandelingen om met je autisme overeind te blijven, zitten die slaapproblemen je ook in de weg. Slaapproblemen is een veel voorkomend probleem bij autisme. Ongeveer 40-80% van de jongeren met een ASS-diagnose slaapt slecht en ondervindt hier hinder van. Er is (nog) geen onderzoek gedaan van slaapproblemen bij volwassenen. Zeer waarschijnlijk liggen deze op vergelijkbaar niveau.

Overdag te moe zijn los je helaas niet op met een blikje energy drink of een dubbele espresso. Deze tijdelijke middelen lijken soms even te werken, schijn bedriegt en op de langer termijn ongezond.

Het probleem…
Slaapproblemen kunnen een groter probleem zijn dan je in eerste instantie denkt. Slecht slapen heeft niet alleen vervelende lichamelijke gevolgen (hoofdpijn, hoge bloeddruk, etcetera), maar ook invloed op je psychisch en dagelijks functioneren. Verminderde concentratie, agressief gedrag, teruglopende werk- of schoolprestaties en verslechtering van de algemene ASS kernsymptomen: uit onderzoek blijken deze klachten veelvuldig voor te komen en het gevolg te zijn van de slaapproblemen.
Die dubbele espresso of blikje energy drink gaat dit niet oplossen…

Wetenschap…
Gelukkig wordt er wel steeds meer onderzoek gedaan naar slaapproblemen, gevolgen en de behandeling. Veel van dat onderzoek benadrukt het belang van het tijdig detecteren en behandelen van slaapproblemen. Hoe sneller en adequater de behandeling kan beginnen voor de slaapproblematiek, hoe beter jij en je behandelaar kunnen werken aan de primaire behandeling van autisme. Hoe slechter je slaapt, hoe meer en heftiger de autismesymptomen. In veel literatuur staat dat na behandeling van de slaapproblemen de autismesymptomen minder prominent aanwezig zijn en je algemeen functioneren vooruit gaat.

Dé oplossing…
Er is niet één oorzaak aan te wijzen voor de slaapproblemen.
Een combinatie van factoren zorgt ervoor dat het slapen een stuk lastiger is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de problemen in de manier waarop je prikkels ervaart. Oversensitiviteit kan het moeilijk maken om geluiden en licht te negeren en in slaap te vallen. Maar ook alle indrukken die gedurende de dag zijn opgedaan blijven zich afspelen in het hoofd.
Naast deze omgevingsfactoren zijn er ook biologische oorzaken. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de productie van het stofje melatonine verstoord is bij autisme. Je lichaam produceert en verspreidt melatonine niet helemaal naar behoren. Melatonine is een lichaamseigen stof die het interne dag- en nachtritme regelt.
Normaal gesproken maakt je lichaam meer melatonine aan op het moment dat het buiten donker wordt. Zo bereidt het lichaam zich voor om te gaan slapen. De verstoring in de melatonineproductie en -regulatie kan ervoor zorgen dat in slaap komen zeer moeilijk wordt, en dat ook doorslapen niet vanzelfsprekend is.
Daarnaast is de biologische klok van het lichaam ontregeld, dat weer vervelende lichamelijke klachten kan veroorzaken zoals een verhoogde kans op ontstekingen, maag- en darmklachten en hoofdpijn.

Wat nu…
Op het moment dat je slaapproblemen ernstige vormen aannemen, dan is het raadzaam deze problemen aan te geven bij je huisarts of psychiater.
Zelf kun je met wat tips ook proberen je slaap te verbeteren, de zogenaamde ‘slaaphygiënetips’.
 Zorg voor een vaste bedtijdroutine: douchen, tandenpoetsen, op bed stukje lezen, slapen.
 Geen televisie, computer, tablet of smartphone een half uur tot een uur voordat je gaat slapen! Je houd jezelf onnodig wakker door het licht van deze apparaten en je dwingt je lichaam actief te blijven.
 Geen sport en spel te beoefenen voordat je gaat slapen. Je hartslag gaat dan nl omhoog wat slapen bemoeilijkt.
 Een opgeruimde, goed geventileerde en donkere slaapkamer is een must!

Hoe dan ook, slapen is fijn en dus ook nog eens heel belangrijk voor je lichaam! Ervaar je hier problemen mee, dan is het zaak hier aandacht aan te besteden en evt te bespreken met je behandelaar.
Goede slaap = een betere dag = weer makkelijker slapen = nog betere vervolgdag……….

Bron: B v Pelt